솥처럼 검은 까마귀

한편, 삼족오의 검은색도 태양과 관련이 있었다. 태양은 불의 상징이며, 검은색은 ‘불의 신’ 또는 ‘솥의 신’이라고 한다. 고구려 고분벽화 속 부엌 위 용마루 끝에 솥처럼 검은 까마귀가 앉아 있는 것도 같은 맥락이다. 여기서 검은색은 천지창조 전야의 원시적 어둠과 미래의 비옥한 땅을 예견하는 동시에 창조적 능력과 정신적 힘을 상징한다. 즉 검은색은 어둠이나 악이 아니라 새로운 창조의 시작을 의미하며 여기에는 긍정적이면서도 세련된 위엄과 권위, 그리고 미래를 내다보는 예언자의 의미까지 포함되어 있었다.

-김진섭, <이야기 우리 문화>, pp. 17-18

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s